Sidebar

Šalies pedagogai naujų mokslo metų proga sulaukė tikros dovanos – Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos profesorė Renata Bilbokaitė kartu su komanda parengė du naujus metodinių priemonių komplektus: „Steamuko kelionė miškais ir pievomis“ bei „Steamuko potyriai kieme, sode ar parke“. Šie leidiniai skirti ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams, o kiekvieną priemonę sudaro dvi knygos – viena pedagogui arba vaikų mamai, tėčiui, kita – vaikui. Knygos yra nemokamos ir jas gali atsisiųsti kiekvienas.

Steamukas – vaikų draugas pažinimo kelyje

Nauji metodinių priemonių komplektai turi personažą Steamuką – smalsų robotuką, kuris atvyksta į Žemę ir drauge su vaikais tyrinėja gamtamokslinius reiškinius. Šį personažą dalis pedagogų ir vaikų jau pažįsta, nes jo bandymai bei nuotykiai su STEAM veiklomis buvo aprašyti šešiuose ankstesniuose komplektuose. Juose daugiausia dėmesio buvo skiriama negyvosios gamtos eksperimentams bei sudėtingų reiškinių pažinimui, orientuotam į pradinės bei pagrindinės mokyklos mokinių amžiaus grupes. Šį kartą Steamukas tampa mažųjų besimokančiųjų draugu ir bendrakeleiviu, padedančiu pažinti gyvąją gamtą miškuose, pievose ir soduose.

„Kiekviena prieš tai rašyta metodinė priemonė turėjo labai aiškią tematinę gamtamokslinę liniją – dominavo eksperimentų, stebėjimo, bandymų metodai bei veiklos, kurios buvo koncentruotos į sezoniškumą, pavyzdžiui, rudenį, žiemą, pavasarį ar vasarą, kad visais metų laikais būtų galima vaikams pasiūlyti įdomių, gamtą pažinti skatinančių užduočių. Naujuose metodiniuose komplektuose mes pereiname nuo negyvosios gamtos prie gyvosios ir visas veiklas koncentruojame ne vidinėse ugdymo ar namų erdvėse, bet lauke, kad kuo daugiau sukurtume galimybių vaikams patirti gamtos įvairovę ir skatintume ją pažinti įdomiais užsiėmimais“, – sako autorių kolektyvo mokslinės grupės vadovė, profesorė Renata Bilbokaitė. Tokiu būdu siekiama sukurti sąlygas vaikams mokytis kuo natūralesnėmis sąlygomis.

Ugdymas – ne per ekraną, o per gamtą

Projektas gimė iš pastebėjimo, kad šiuolaikiniai vaikai vis daugiau laiko praleidžia prie ekranų, o ugdymo procese dažnai dominuoja technologijų taikymas. Tai, anot profesorės, nors ir turi daug privalumų, kartais atitolina vaikus nuo natūralaus pasaulio pažinimo.

„Pastebime, kad ugdymo procese jau sunkiai išlaikomas balansas tarp realių ir virtualių objektų, didėja technologijų pritaikymo procentas, įžvelgiame, jog vis mažiau galimybių ugdant ir namuose auginant vaikus atsiranda mokytis gamtoje. Tai, kas anksčiau buvo labai natūralu, dabar jau tampa retenybe, todėl reikia skatinti pažinti gyvąją gamtą per sodus, miškus, pievas, ne per programėles ar nuotraukas“, – akcentuoja prof. dr. R. Bilbokaitė.

Naujosios knygos suteikia galimybę vaikams patirti gamtą tiesiogiai – stebint, liečiant, tyrinėjant. Taip pat labai svarbu ir tai, kad priemonės būtų patogios naudoti ir pedagogams. Būtent dėl to išleidimo procesą iš dalies finansavo ir Šiaulių miesto savivaldybė.
„Mums labai svarbu, kad tiek tėvai, tiek mamos, tiek mokytojai profesionalai, atstovaujantys formalų ir neformalų ugdymą, galėtų naudoti priemones be apribojimų, atsisiųsti elektronines versijas, pasirinkti norimas temas ir kūrybiškai jas įgyvendinti su vaikais pagal galimybes. Taigi, noras išpildytas – priemonės yra laisvai prieinamos VU leidykloje“, – teigia prof. R. Bilbokaitė.

Kurta bendradarbiaujant su ekspertais

Naujosios metodinės priemonės yra ilgamečio mokslinio ir praktinio darbo bei plataus bendradarbiavimo su gamtos tyrėjais rezultatas. Jose savo patirtį panaudojo mokslininkai, biologai, gamtos mokslų mokytojai bei kiti švietimo ekspertai.

„Šias metodines priemones rengė savo srities ekspertai, mokslininkai, kurie turi daug patirties ir praktikos bei dirba gamtos mokslų srityje – tai mokslininkai, Botanikos sodų tyrėjai ir botaninių kolekcijų kuratoriai, mokytojai“, – pasakoja prof. dr. R. Bilbokaitė. Dalis autorių jau yra prisidėję prie anksčiau sukurtų STEAM ugdymui skirtų priemonių.

Knygose pateiktos užduotys buvo išbandytos realiose edukacijose ir praktiniuose užsiėmimuose su vaikais. Tai užtikrina jų veiksmingumą ir patrauklumą. Didelis privalumas tas, kad veikloms nereikia ypatingų specialių priemonių – dažniausiai užtenka to, ką galima rasti gamtoje ar kasdienėje aplinkoje.

Gamtos pažinimas – vaikų psichologinei gerovei

Vienas svarbiausių leidinių tikslų – padėti vaikams atrasti gamtą kaip natūralų mokymosi ir emocinės sveikatos šaltinį. Pasak profesorės, gamta yra ne tik žinių, bet ir stiprus psichologinės sveikatos gerinimo šaltinis, žmogaus integralumo su gyvąja gamta pagrindas.

„Šiuo metu labai svarbu skatinti vaikus būti kuo daugiau gamtoje, nes gamta turi ir terapinį poveikį žmogui, tai rodo daugybė mokslinių tyrimų. Ugdymasis miškuose, soduose, parkuose gali turėti dvigubą naudą – darnesnę aplinką vaiko asmenybės formavimuisi ir kompleksines žinias apie sudėtingų gamtamokslinių reiškinių sąsajas su realybe, kas gali sąlygoti visybiškesnius mentalinius modelius, didesnę mokymosi motyvaciją ir mažesnes mokymosi spragas. Tuomet ateityje ne taip sudėtingai atrodys ir fizika bei chemija“, – teigia mokslinės grupės vadovė prof. dr. Renata Bilbokaitė.

Lankstus pritaikymas mokytojams ir tėvams

Metodinės priemonės sudarytos taip, kad jas būtų galima lanksčiai integruoti ikimokykliniame bei priešmokykliniame ugdyme, taip pat šeimose, kurios nori veiklų su vaikais gamtoje. Kiekviena veikla pateikiama kaip orientyras – ją galima adaptuoti, pritaikant naujas užduotis arba atsisakant tam tikrų dalių pagal galimybes.

„Mūsų veiklos suplanuotos taip, kad mokytojams ar tėvams būtų lengva jas įterpti prie kasdienių edukacijų. Žmogus gali savo nuožiūra nuspręsti, kiek to numatyto plano dalių įgyvendinti, kaip dažnai tą daryti“, – pasakoja prof. dr. R. Bilbokaitė. Taip veiklos tampa prieinamos tiek darželių pedagogams, tiek šeimoms, norinčioms kartu praleisti laiką gamtoje.

Labai svarbu, kad šių naujų metodinių priemonių elektroninė versija yra nemokama ir ją parsisiųsti galima ne tik pedagogams, bet ir tėvams. Nemokamos yra ir praėjusiais metais išleistos metodinės priemonės tiek pradinukams, tiek kitų klasių moksleiviams. Visas jas galima atsisiųsti tiesiai iš VU leidyklos:

STEAMuko kelionė miškais ir pievomis. Mokytojo knyga

STEAMuko kelionė miškais ir pievomis. Vaiko knyga

STEAMuko potyriai kieme, sode ar parke. Mokytojo knyga

STEAMuko potyriai kieme, sode ar parke. Vaiko knyga